|
R E C E P T E N G A L E R I E
kleurrijke wereldgerechten |
|
||
---|---|---|---|---|
Internationaal Landen: Afghanistan Algerije Angola Argentinië Armenië Australië België Bolivia Brazilië Bulgarije Cambodja Canada Caraïben Chili China Colombia Cuba Denemarken Duitsland Egypte Engeland Filipijnen Finland Frankrijk Georgië Ghana Griekenland Guatemala Honduras Hongarije Ierland IJsland India Indonesië Irak Iran Israël Italië Japan Jordanië Kazachstan Kenia Korea Kroatië Libanon Maleisië Marokko Mexico Nederland Nepal Nicaragua Nigeria Noorwegen Oekraïne Oostenrijk Pakistan Paraguay Peru Polen Portugal Roemenië Rusland Saoedi-Arabië Schotland Senegal Spanje Sri Lanka Suriname Tanzania Thailand Tibet Tsjechië Tunesië Turkije Venezuela Verenigde Staten Vietnam Zuid-Afrika Zweden Zwitserland ______________ |
vlechtbrood, Israël 300 ml lauwwarm water 6 g droge gist 60 ml honing 30 ml plantaardige olie 3 eieren 9 g zout 500 g tarwebloem optioneel: 4 g maanzaad Bereiding Doe het lauwwarme water in een grote kom en voeg er de gist aan toe. Klop er de honing, de olie, 2 eieren en het zout door. Klop de bloem in gedeeltes door het mengsel. Ga over op kneden als het mengsel dikker wordt. Kneed het deeg tot het soepel is en niet meer plakt. Voeg zonodig wat bloem toe. Maak een bol van het deeg. Leg de bol in een kom en bedek die met een vochtige theedoek. Laat het deeg rijzen tot het volume verdubbeld is (ca 1 1/2 uur). Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad en druk er eventuele luchtbellen uit. Rol het deeg in een rechthoekige vorm uit en verdeel het vervolgens in 3 evengrote repen. Rol iedere reep met je handen op je werkblad heen en weer tot de reep een rol geworden is met een lengte van ca 50 cm. Leg de drie "deegdraden" naast elkaar. Knijp de uiteindes aan 1 kant samen. Maak een vlecht van de 3 draden. Rond de vlecht af door de draden aan het uiteinde van de vlecht samen te knijpen. Leg de vlecht in een rechte lijn of als een krans op een met bakpapier beklede bakplaat. Bedek het deeg opnieuw met een vochtige theedoek en laat het 1 uur narijzen. Verwarm de oven voor op 190 C. Klop het derde ei los en bestrijk er het brood mee. Strooi er maanzaad over, indien gewenst. Bak het brood 25 minuten. Laat het brood minstens een uur afkoelen voor het aan te snijden. Als je de Joodse traditie in acht neemt, zou je de ingrediënten moeten verdubbelen en 2 vlechtbroden bakken in plaats van 1 én ieder vlechtbrood zou niet uit 3 maar uit 6 "draden" moeten bestaan. Van oudsher beginnen de 3 Sabbath-maaltijden ieder met 2 hele broden. Dit "dubbele" brood herinnert aan de manna die uit de hemel viel, toen de Israëliten 40 jaar door de woestijn zwierven na de verbanning uit Egypte. Het regende geen manna op de sabbath. De dag ervoor viel er echter een dubbele hoeveelheid en werden er dienovereenkomstig 2 broden gebakken. Ieder brood wordt traditioneel geweven met zes "draden". De 2 broden representeren de 12 stammen van Israël. Op Rosh Hashanah, het Joodse nieuwjaar, wordt challah ook wel cirkelvormig gebakken - daarmee de cyclus van het jaar symboliserend - en wordt het verrijkt met rozijnen. Soms wordt het brood bestreken met honing ter ere van het "zoete nieuwe jaar". Los van de religieuze achtergond, kun je challah gerust als een "hemels" brood bestempelen. De licht-zoete, zachte luchtigheid van het brood doet denken aan een Franse brioche, hoewel er een aanzienlijk verschil bestaat tussen deze broden: het Joodse brood wordt in principe bereid zonder zuivel en bevat dus geen melk en boter. |
Home Rubrieken: Hapjes: • Appetizers • Tapas Voorgerechten: • Starters • Soepen Salades Desserts Gebak ______________ Fruit Groenten ______________ • Aardappels • Bonen • Brood • Granen • Linzen • Noedels • Pasta • Rijst ______________ Gevogelte: • Kalkoen • Kip • Diversen ______________ Vlees: • Lam • Rund • Varken • Diversen ______________ Eieren Kazen Vis/zeevruchten ______________ Noten en zaden Paddenstoelen ______________ Dressings en Sauzen Kruiden en Specerijen ______________ Specials Termen en technieken Maten en gewichten Varia Deze website (introductie) Reageren ______________ |